Hadice a koncovky pre klimatizáciu
Hadice a koncovky pre klimatizáciu – všeobecné informácie
Chladiace a klimatizačné systémy využívajú zmenu parametrov chladiva (tlak, teplota a stav) pri jeho cirkulácii medzi výparníkom a kondenzátorom v chladiacom systéme. Chladivo cirkuluje poháňané chladiacim kompresorom. Chladivo pohlcuje teplo vyparováním v výparníku, a potom uvoľňuje teplo, keď sa v kondenzátore skondenzuje para. Existuje mnoho typov chladív (voda, oxid uhličitý, amoniak), ale je tu jeden špeciálny typ nízko varných uhľovodíkov, nazývaných freóny.
Pružné hadice s freónom sú široko používané v klimatizačných systémoch rôznych vozidiel (autá, stroje, vlaky, električky) ako aj v menších priemyselných chladiacich zariadeniach. V týchto zariadeniach freón (napr. R134a, R1234yf) zmiešaný s kompresorovým olejom (napr. syntetický olej PAG) pôsobí ako chladivo. Koluje v systéme, kde je neustále vystavený kolísaniu tlaku a teplôt. Preto sú požiadavky na hadice s freónom veľmi vysoké. Pre systém je nevyhnutné, aby bol dokonale tesný, pretože freón je veľmi prenikavý, drahý a škodlivý pre životné prostredie. Musí byť veľmi odolný voči tlaku, teplote, chemikáliám a musí zabraňovať prenikaniu vlhkosti cez stenu hadice. Týka sa to najmä automobilovej klimatizácie, pretože tam hadica s freónom pracuje v motorovom priestore, tesne zbalená a ohnutá, v podmienkach vysokých okolitých teplôt, vystavená vibráciám a v kontakte s automobilovými kvapalinami.
Klimatizačné hadice, vrátane tých určených pre autá sa montujú s pomocou špeciálnych typov prípojok, často určených pre určitú značku alebo typ vozidla. Pre hadice určené pre priemyselnú klimatizáciu pozrite tiež skupinu: oceľové hadice.