Hadice na tankovanie lietadiel
Hadice na tankovanie lietadiel – všeobecné informácie
Operácie tankovania lietadiel, ako aj vyprázdňovanie nádrží (odpúšťanie paliva zo zásobníkov) majú kritický význam z hľadiska bezpečnosti a nákladov spojených s odstavením lietadla. Tankovanie súčasných civilných a vojenských lietadiel prebieha najčastejšie tlakovou metódou, kde hadica s príslušným spojom je tesne pripojená k spoju zásobníka (malé lietadlá môžu byť tankované beztlakovo pištoľou cez plniaci otvor zásobníka). Na tankovanie sú používané autocisterny – distribučné vozidlá, vybavené čerpadlami, filtrami, meracími systémami a hadicami. Veľké letiská sú vybavené podzemnými palivovodmi privádzajúcimi palivo k hydrantu vo výklenku v povrchu letiska. Tankovanie prebieha pomocou agregátu – distribútora pripojeného jednou hadicou k podzemnému hydrantu, a druhou k zásobníku lietadla. Často sú hadice navinuté na špeciálne bubny. Používajú sa tiež zdvíhacie plošiny. Hadice na tlakové tankovanie používané na letiskách musia bezpodmienečne spĺňať požiadavky stanovené v normách, vyššie než pre štandardné priemyselné hadice na palivo. Vyznačujú sa m.in. vysokým pracovným tlakom 20 bar, vysokou odolnosťou voči leteckému palivu, neznečisťujú palivo, majú príslušnú odolnosť voči oderu, starnutiu, zlomu alebo delaminácii – separácii vrstiev hadice. Základným požiadavkom sú tiež elektrické vlastnosti – bezpečné rozptyľovanie elektrických nábojov, dosiahnuté antistatickou, vodivou gumovou vonkajšou vrstvou alebo zabudovanými medenými linkami. Koncovky k hadiciam na tankovanie sú najčastejšie montované hliníkovými obejmami skorupového typu, a všetky hotové potrubia podliehajú tlakovému testovaniu a meraniam elektrickej rezistencie.