Koncovky pre klimatizáciu
Koncovky pre klimatizáciu – všeobecné informácie
Gumové, automobilové klimatizačné chladiace hadice sú namontované so špeciálnymi spojkami , vyrobenými z ocele. Koncové spoje, tvar a uhel spojky môžeme individuálne navrhnúť na mieru značke alebo modelu auta. Typické typy spojení v automobilových klimatizačných systémoch:
- spojka s maticou s imperiálnym závitom UNF, s 45° stožcom (typ SAE) potrubím;
- kompresná spojka s maticou, s imperiálnym ženským závitom 1″-14 UNF;
- tesnenie O-typu potrubné spojky s imperiálnym mužským závitom UNF;
- spojka so zásuvkou, s imperiálnym mužom závitom UNF;
- spojka s impropriálnou ženskou maticou závitom UNF, typ ORFS;
Existuje mnoho ďalších typov spojok. Často sa používajú konektory pre hadice a niekedy aj adaptéry a rýchle uvoľňovacie spojky. Nadrozmerná velká spojka (pre autobusy) je vyrobená podľa rôznych štandardov (príruby, metrické závity).
Letové náprsníky sú ideálne na opravy klimatizačných systémov. Opotrebovanú hadicu možno vymeniť a bradavkou ju prispájať k pôvodnej spojke.
Spojky sú priame a uholné. Môžu byť vybavené zabudovaným ventilom na plnenie chladiacej látky.
Spojky sa na gumové chladiace hadice montujú niekoľkými rôznymi spôsobmi:
- rýchly montážny systém – spojka s hadicou špeciálneho tvaru, namontovaná svorkami pomocou špeciálnych klieští; držiaky svoriek sa používajú na nastavenie polohy svoriek; systém je predovšetkým určený na servis a opravy;
- vytláčané s objímkou – skrutková spojka pozostáva z kovovej objímky integrovanej so spojkou, vytláčaná špeciálnymi tvarmi vo vytláčacích strojoch – systém sa používa hlavne pri sériovej výrobe;
- opakovane použiteľná – objímky sa skrutkujú na hadicu, potom sa spojka skrutkuje do hadice a objímky – systém, ktorý sa dnes už len zriedka používa.
Pri výbere spojky je dôležité určiť typ a veľkosť spojenia, vnútorný a vonkajší priemer hadice (je to tradičná, hrubá, alebo tenká chladiaca hadica.